
   PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj br. 52, za maj 2014. 

 

 

 

B. MEDIJSKA SCENA SRBIJE U MAJU 2014. 

 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA  

 

U periodu na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi – maj 2014 – zabeleženo je više 

slučajeva koji ukazuju na moguće povrede slobode izražavanja.  

 

1.  Pretnje i pritisci 

 

1.1. Nepoznata lica oštetila su automobil Dragane Zečević, dopisnice dnevnog lista 

„Večernje novosti” iz Kuršumlije i sa Kosova i Metohije. Na automobilu, koji je bio 

parkiran ispred njene porodične kuće u Kuršumliji, razbijeno je vetrobransko staklo. 

Slučaj je prijavljen policiji koja je izvršila uviđaj i traga za počiniocima. Dragana Zečević 

nije želela da iznosi svoje sumnje i pojedinosti u vezi sa incidentom, ali je ocenila da 

napad predstavlja upozorenje i uputila je apel policiji da što pre pronađe izvršioce. 

 

Novinari u Kuršumliji koji izveštavaju za medije iz Beograda često su u prethodnom 

periodu bili izloženi pretnjama i verbalnim napadima. U proteklih nekoliko godina više 

puta su nekima od njih oštećivani automobili, a nijedan od tih slučajeva do sada nije 

rešen. Ovakvi incidenti objektivno mogu da ih zastraše i spreče u obavljanju njihovog 

posla, te su kao takvi u direktnoj suprotnosti sa odredbama Zakona o javnom 

informisanju koje propisuju da niko ne sme da vrši bilo kakav fizički ili drugi pritisak na 

javno glasilo i njegovo osoblje, kao ni uticaj podesan da ih omete u obavljanju posla. 

 

1.2. Novinar Srđan Škoro smenjen je sa mesta šefa deska „Večernjih novosti” 12 dana 

nakon što je u jutarnjem programu RTS-a kritikovao pojedina kadrovska rešenja za 

ministre. Povodom Škorovog gostovanja u programu javnog servisa, vladajuća Srpska 

napredna stranka već istog dana u saopštenju je osudila javni servis da „služi kao 

poligon za prljave napade na Aleksandra Vučića”. Škoro tvrdi da ga je, nakon pomenutog 

gostovanja, direktor i glavni i odgovorni urednik „Novosti” Ratko Dmitrović telefonom 

obavestio da je imao određene pozive povodom njegovog gostovanja na RTS-u i pitao šta 

se tačno dogodilo. Škoro tvrdi da mu je Dmitrović rekao da „Novosti” nisu opoziciona 

novina i da je morao da vodi računa o tome šta govori. Škoru je kasnije uručeno rešenje 



   PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj br. 52, za maj 2014. 

 

kojim je razrešen i raspoređen na drugo radno mesto bez obrazloženja. Dmitrović tvrdi 

da je Škora smenio jer nije bio zadovoljan njegovim radom i da to nema veze sa 

kritikama na račun premijera i pojedinih ministara koje je izrekao gostujući na RTS-u. 

Sam premijer Aleksandar Vučić rekao je da je saopštenje, koje je njegova stranka poslala 

nakon emisije u kojoj je Škoro gostovao, besmisleno i da on podržava kritičko mišljenje. 

 

U skladu sa odrebama Zakona o javnom informisanju, javno informisanje je slobodno i u 

interesu javnosti. Članom 31. istog zakona propisano je da novinaru ne može prestati 

radni odnos, umanjiti se zarada, ni pogoršati položaj u redakciji, između ostalog, ni zbog 

mišljenja koje je van javnog glasila izraženo kao lični stav. U članu 2. Zakona o javnom 

informisanju propisano je da niko ne sme, ni na posredan način, da ograničava slobodu 

javnog informisanja, naročito zloupotrebom ovlašćenja ili prava, kao ni bilo kojim 

drugim načinom podesnim da ograniči slobodan protok ideja, informacija i mišljenja. 

Ono što je posebno važno za slučaj Srđana Škora jeste činjenica da država, i pored toga 

što nije većinski vlasnik „Novosti”, faktički upravlja ovom medijskom kućom. Naime, 

većinski vlasnik, biznismen Milan Beko, svojevremeno je sam priznao da je preko 

povezanih lica vlasnik više od 62% akcija „Novosti”. Nakon toga, rešenjem Komisije za 

hartije od vrednosti, Beku su glasačka prava koja ima po osnovu vlasništva nad akcijama 

ograničena i može ih vršiti samo u odnosu na inicijalnih 25% akcija, sve budući da je to 

bio prag nakon koga je morao, a nije, da objavi obaveznu ponudu za preuzimanje 

preostalih akcija. Tako je država, koja u neposrednom vlasništvu ima 29,5% akcija a 

posredno i više, budući da i državni penzioni fond ima u vlasništvu više od 7% akcija 

„Novosti”, stekla mogućnost da kontroliše medije koje ovaj izdavač objavljuje, među 

kojima je najznačajniji dnevni list „Večernje novosti”. 

 

1.3. Deo zaposlenih u redakciji Radio Subotice, među kojima je i glavna urednica, 

optužio je vršioca dužnosti direktora tog medija Ljubišu Stepanovića da sprovodi 

mobing nad zaposlenima i da preti novinarima. Oni su u saopštenju za javnost naveli da 

se Stepanović neprestano meša u rad prvenstveno redakcije na srpskom jeziku, da 

omalovažava novinare, poziva ih na „informativne razgovore”, preti otkazima, određuje 

šta treba a šta ne treba objavljivati, što je dovelo do atmosfere u kojoj je umalo izbila i 

tuča između direktora i pojedinih novinara. Zaposleni tvrde da je vršilac dužnosti glavne 

urednice tog radija Ljiljana Elek u više navrata gradonačelniku Jeneu Maglaiju i članu 

Gradskog veća zaduženom za informisanje Otu Bušu skretala pažnju na ponašanje 

Stepanovića, ali da su joj oni odgovorili da je njegovo imenovanje za direktora deo 

koalicionog sporazuma. Stepanović je za v.d. direktora izabran 20. februara ove godine, 

kao kadar Socijalističke partije Srbije. Saopštenje je potpisalo sedam od dvanaest 



   PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj br. 52, za maj 2014. 

 

novinara iz redakcije na srpskom jeziku, a Radio Subotica, pored srpske, ima i redakcije 

na mađarskom i na hrvatskom jeziku. Redakcija programa na mađarskom ogradila se od 

optužbi.  

 

Zakonom o mobingu zabranjen je bilo koji vid zlostavljanja na radu i u vezi sa radom. 

Zlostavljanje je definisano kao svako aktivno ili pasivno ponašanje prema zaposlenom ili 

grupi zaposlenih koje se ponavlja, a koje za cilj ima ili predstavlja povredu dostojanstva, 

ugleda, ličnog i profesionalnog integriteta, zdravlja, položaja zaposlenog i koje izaziva 

strah ili stvara neprijateljsko, ponižavajuće ili uvredljivo okruženje, pogoršava uslove 

rada ili dovodi do toga da se zaposleni izoluje ili navede da na sopstvenu inicijativu 

raskine radni odnos ili otkaže ugovor o radu ili drugi ugovor. Ne prejudicirajući da li je u 

konkretnom slučaju mobinga bilo ili ne, trend sve lošijeg položaja i tretmana novinara 

od strane poslodavaca je i nesporan i primetan. Ono što posebno zabrinjava su i navodi u 

kojima se potencira nepostojanje ikakvih sistemskih mehanizama koji bi redakcije i 

novinare štitili od pritisaka koji dolaze od strane vlasnika, u konkretnom slučaju lokalne 

samouprave, budući da je reč o neprivatizovanom lokalnom mediju. Država, i pored 

deklarativnog zalaganja za povlačenje iz medijskog vlasništva, to vlasništvo i te kako 

koristi, između ostalog, i za podmirivanje apetita članova različitih koalicija na različitim 

nivoima vlasti. Politička imenovanja na funkcije u javnim medijima, koji se finansiraju iz 

javnih sredstava i koji bi trebalo da deluju u interesu javnosti, pretvara te medije u 

marketinške službe vladajuće političke oligarhije. Činjenica da do toga ponekad dolazi i 

uz pomoć pritisaka i mobinga nikoga ne bi smela da iznenadi. 

 

1.4. Nenad Tomić, novinar i urednik informativnog portala Ruma, jedno je od lica 

protiv kojih je podneta krivična prijava zbog izazivanja panike. Tomić je u petak, 16. 

maja, na portalu objavio tekst pod nazivom „Popustila brana na Borkovcu”, navodeći da 

je, „kako portal nezvanično saznaje, brana na Borkovačkom jezeru popustila, ali da ništa 

nije ozbiljno”. U spornom tekstu je navedeno i da će Ruma od 15 časova ostati bez vode, 

a da direktora JP „Vodovod” iz redakcije nisu uspeli da kontaktiraju povodom ovih 

informacija. Dalje u tekstu je navedeno i da je predsednik opštine Ruma Dragan Panić 

izjavio da je situacija na brani pod kontrolom i da nema razloga za paniku. Protiv Tomića 

je zbog objavljenog teksta podneta krivična prijava i bio je na informativnom razgovoru 

u policiji. On je izjavio da su vlasti u Rumi samo iskoristile priliku tokom vanredne 

situacije da ga privedu pod izgovorom da širi paniku i dezinformacije po Internetu, 

navodeći da je pokušavao da proveri informaciju, ali da se predsednik, kao i uvek, nije 

javljao, te da je pet minuta pošto je objavljen tekst da je brana popustila predsednik na 

zvaničnom sajtu objavio da je to neistina i da je nadležnim organima podneo krivičnu 



   PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj br. 52, za maj 2014. 

 

prijavu. Prema rečima Tomića, razlog za prijavu i poziv na informativni razgovor je u 

stvari njegov prethodni komentar o Aleksandru Martinoviću, predsedniku Skupštine 

opštine Ruma. 

 

Novinar Nenad Tomić nije jedini koji je priveden zbog navodnog izazivanja panike 

tokom vanrednog stanja zbog poplava koje su zadesile Srbiju. Drugim zabeleženim 

slučajevima bavimo se u delu ovog izveštaja posvećenom monitoringu rada državnih 

organa, odnosno konkretno monitoringu rada Tužilaštva za visokotehnološki kriminal. 

Ono što ovaj slučaj čini specifičnim jeste to da je Tomić jedini urednik medija kome se to 

dogodilo. Nesporno je da je izazivanje panike i nereda krivično delo propisano Krivičnim 

zakonikom. Zakonik ga definiše kao izazivanje panike, ili teže narušavanje javnog reda ili 

mira, ili osujećivanje ili značajnije ometanje sprovođenja odluka i mera državnih organa 

ili organizacija koje vrše javna ovlašćenja, iznošenjem ili pronošenjem lažnih vesti ili 

tvrđenja. Teži oblik dela postoji u slučaju da se lažne vesti ili tvrđenja iznose ili pronose 

putem medija. U kontekstu Tomićevog slučaja ključna pitanja su sledeća: kako će 

tužilaštvo, ako do suđenja i dođe, dokazati postojanje umišljaja, odnosno svesti kod 

optuženih da je ono što su iznosili ili pronosili bila laž, da li je u konkretnom slučaju 

panika uopšte postojala ili mogla da nastupi, kao i, posebno, odnos između odgovornosti 

za iznošenje ili pronošenje lažnih vesti ili tvrđenja i prava urednika i novinara na grešku. 

Naime, novinar i urednik nemaju pravo da odstupe od standarda dužne novinarske 

pažnje. Konkretno, oni su uvek dužni da pre objavljivanja informacije koja sadrži 

podatke o određenom događaju, pojavi ili ličnosti, s pažnjom primerenom okolnostima 

provere njeno poreklo, istinitost i potpunost. Ako u konkretnom slučaju lokalne vlasti i 

javne službe nisu radile svoj posao i nisu stajale na raspolaganju medijima i urednicima 

za proveru porekla, istinitosti i potpunosti informacija u opticaju, postavlja se pitanje 

kakvu dužnu novinarsku pažnju bi sud u ovom konkretnom slučaju smatrao 

primerenom okolnostima. 

 

2. Sudski postupci 

 

2.1. Troje lica, opštinski funkcioner iz Bečeja, njegova supruga i brat njegove supruge, 

tužili su osnivača javnog glasila MojBečej.rs, Bečejsko udruženje mladih, zahtevajući 

naknadu nematerijalne štete koju trpe usled duševnih bolova nanetih objavljivanjem 

informacija na portalu MojBečej.rs, u iznosu od 1.200.000,00 dinara. Naime, portal 

Bečejskog udruženja mladih objavio je vest da je protiv bivšeg direktora javnog 

preduzeća „Vodokanal” Slobodana Mitrovića podneta krivična prijava zbog zloupotreba. 



   PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj br. 52, za maj 2014. 

 

Mitrović je zahtevao objavljivanje odgovora na informaciju, koji je objavljen, i kojim je 

demantovao svoju i ukazao na odgovornost drugih lica. Tamara Ivanišević, pomenuta u 

Mitrovićevom demantiju, takođe je zatražila objavljivanje odgovora, te je portal objavio i 

njen odgovor. Na kraju Mitrović je ponovo tražio objavljivanje odgovora, ovoga puta na 

navode iz prethodnog odgovora Tamare Ivanišević, što je portal takođe objavio. Suština 

svih objavljenih odgovora je u odbijanju sopstvene odgovornosti i ukazivanju na 

odgovornost drugog ili drugih. Na rat odgovorima Slobodana Mitrovića i Tamare 

Ivanišević odgovorili su opštinski funkcioner, njegova supruga i šurak – tužbom za 

naknadu nematerijalne štete. U konkretnom slučaju povod je Mitrovićev odgovor, ali 

sam Mitrović nije tužen, već je tužen jedino osnivač medija. 

 

Ključna teza u tužbi je da je odgovor, odnosno demanti, sadržao neistinite informacije 

koje su novinari i urednik propustili da provere s pažnjom primerenom okolnostima. 

Nesporno je to da su novinar i urednik dužni da pre objavljivanja informacije koja sadrži 

podatke o određenom događaju, pojavi ili ličnosti, sa pažnjom primerenom okolnostima 

provere njeno poreklo, istinitost i potpunost. Nesporno je i to da je, takođe u skladu sa 

zakonom, lice na koje se lično odnosi informacija podesna da povredi njegovo pravo ili 

interes,  u ovom slučaju bivši direktor javnog preduzeća „Vodokanal” Slobodan Mitrović, 

ima pravo da od odgovornog urednika zahteva da, bez naknade, objavi odgovor u kojem 

on tvrdi da je informacija neistinita, nepotpuna ili netačno preneta. Sporan može biti 

jedino balans između obaveza da se informacije provere i da se odgovor objavi. 

Konkretno, odgovorni urednik nije dužan da objavi odgovor ako bi zbog sadržine 

odgovora njegovo objavljivanje moglo izazvati građanskopravnu odgovornost prema 

trećim licima. U praksi, urednici često ne žele da se upuste u ocenjivanje toga da li 

sadržina odgovora može ili ne može izazvati građanskopravnu odgovornost prema 

trećim licima. Ovo pre svega stoga što i samo neobjavljivanje odgovora može izazvati, i 

po pravilu izaziva, građanskopravnu odgovornost prema licu čiji se odgovor ne 

objavljuje. Što je još gore, ni sudska praksa, makar do sada, iako je Zakon o javnom 

informisanju u primeni već više od 10 godina, nije izgradila jasne kriterijume kojima bi 

se urednici mogli rukovoditi kada odlučuju da li je potencijalna građanskopravna 

odgovornost prema trećim licima u konkretnom slučaju dovoljna da opravda 

neobjavljivanje odgovora. Postupak protiv Bečejskog udruženja mladih treba pažljivo 

pratiti upravo zbog mogućnosti da nam sud u tom postupku da odgovore na sporna 

pitanja u vezi sa primenom osnova za odbijanje objavljivanja odgovora. 

 

 

 


